Pagina's

maandag 24 februari 2014

Bizarre ontdekking!!!

Ik heb het maar goed voor elkaar. Niet alleen heb ik op steenworp afstand een hele fijne natuurvoedingszaak, ook in buurdorp Overveen vind je een dergelijke winkel. Ik koop regelmatig (en graag!) bij beide winkels mijn (onverpakte) boodschappen. En laat nu de natuurvoedingswinkel in Overveen ook een navulpunt van Ecover zijn! Je vindt er grote jerrycans, gevuld met shampoo; afwasmiddel; wasmiddel; wasverzachter etc. Allemaal voorzien van pompjes en/of trechter, zodat je er je (eigen meegenomen) lege verpakking mee kunt navullen. Ideaal dacht ik; niet alleen zijn de (inhoudelijke) producten zelf veel beter voor het milieu; ook het feit dat ik niet telkens een plastic flacon hoef weg te gooien is stukken minder belastend! Een echte win, win situatie dus!

Dus informeerde ik naar dit navulsysteem. Of ik ook zélf een lege fles/flacon mee mocht nemen en deze (vanuit de grote navul jerrycans) mocht navullen. En of de prijs dan verschilt, in vergelijking met Ecover producten die al in kant en klare flacons in de schappen staan. Er werd gelijk voor me gekeken. En ja hoor; ik mocht elk eigen, meegenomen flacon/flesje navullen. Bovendien bleek de prijs ook nog eens lager te liggen. Omdat de shampoo bij ons thuis al bijna op was nam ik gelijk een flacon Ecover-shampoo mee. Met twee langharige dochters in huis is het niet onverstandig om er ook nog één 'stand-by' te hebben, dus ging ik vandaag (gewapend met een eigen lege flacon met precies dezelfde netto inhoud (250 ml) naar de natuurwinkel om deze na te vullen.

Bij de kassa bleek het schokkende verschil: voor shampoo in de Ecover verpakking betaalde ik 5,49 euro. Voor exact dezelfde shampoo in precies dezelfde hoeveelheid (maar dan in m'n eigen, meegenomen lege verpakking) betaalde ik 2,25 euro. Een snel rekensommetje vertelt dus dat je 3,24 euro betaalt voor de verpakking! En dat is dus méér dan dat je voor het daadwerkelijke product betaalt !!!

Nu begrijp ik best dat er een bepaalde marge op moet zitten, maar dat dit zó veel zou zijn, vind ik schokkend. Want hoe zit het dan met alle andere verpakkingen in de supermarkten? Niet alleen vervuilen ze ons milieu enorm, schijnbaar betalen we er ook fors voor! Aan de andere kant ben ik alleen maar blij dat ik dit nu heb ontdekt. Vanaf nu dus alleen nog maar navullingen; voorkomt een hoop afval; beter voor het milieu én mijn portemonee!

Benieuwd of er bij jou in de buurt ook een 'Ecover Hervulpunt' zit? Klik dan hier voor een lijst met adressen (zowel in Nederland als in België).

Shampoo in de Ecover flacon
Ik betaal 5,49 euro.
Precies dezelfde (en hoeveelheid) shampoo in mijn eigen flacon. Ik betaal 2,25 euro!

------ Rectificatie (25-02-2014) ------

Naar aanleiding van bovenstaand bericht ontving ik de volgende reaktie:

"Even voor de duidelijkheid... de verpakkingen van Ecover 
zijn GEEN vervuilend stuk afval of zo... het is biologisch afbreekbaar plastic 
gemaakt van plantenmateriaal. Geen wonder dat het duurder is. 
Máár: wat een mooie tip om het na te laten vullen! Dat zou vaker moeten gebeuren."

Dit zou een duidelijke verklaring geven voor de dure verpakking. 
Ik heb zodoende de tekst inmiddels ietwat aangepast en zal contact 
opnemen met Ecover om meer informatie hierover te krijgen. 

Feit blijft wel dat ik het redelijk bizar blijf vinden dat je meer betaald voor een verpakking, 
dan voor het daadwerkelijke product! Het bevestigd mijn mening dat er meer 'BULK-buy' 
en 'Refill-mogelijkheden' moeten komen! Ik zal mijn zoektocht gaan intensiveren en 
een lijst aanleggen met adressen/mogelijkheden. Binnenkort terug te vinden op m'n blog.

Meer informatie over de verpakkingen van Ecover zijn te vinden op:  

------ Update (05-01-2016) ------

Helaas heeft Ecover (al geruime tijd geleden) de navul shampoo uit het assortiment gehaald.
Tegenwoordig gebruik ik dan ook een (onverpakte) shampoo bar van Lush. Ook prima!

Gelukkig zijn er nog vele andere Ecover producten die nog wel hervulbaar (en dus milieubewuster
en goedkoper) zijn. Onder andere douche gel; wc-reiniger; afwasmiddel; schoonmaakmiddel speciaal
voor de vloer; allesreiniger etc. Op Pinterset vind je trouwens ook heel 'recepten' om je eigen
schoonmaakmiddelen zelf te maken (kijk maar eens hier). Mocht je daar geen zin of tijd voor hebben,
dan zijn de navulbare Ecover producten een goed alternatief!

--------------------------------------

Vind je het leuk om op de hoogte blijven van mijn volgende
(afvalbesparende) tips, patronen, ideetjes en/of recepten?
Ik ben te volgen via Facebook en/of Pinterest!

12 opmerkingen:

  1. potsiedorie zeg....ik wou dat wij hier zo'n winkel hadden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Even voor de duidelijkheid... de verpakkingen van Ecover zijn GEEN vervuilend stuk afval of zo... het is biologisch afbreekbaar plastic gemaakt van plantenmateriaal. Geen wonder dat het duurder is.
    Máár: wat een mooie tip om het na te laten vullen! Dat zou vaker moeten gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Christel Annemieke, Dank voor je opmerking! Ik heb meteen naar meer informatie gezocht over de verpakkingen van Ecover en mijn post aangepast. Feit blijft wel dat het redelijk bizar is, dat je voor de verpakking meer betaald, dan voor de daadwerkelijke inhoud. Bovendien hoor en lees ik ook wel eens onomstreden verhalen over Bioplastic. Ik heb besloten om me hier zodoende meer in te gaan verdiepen en zal hiervan een (in een volgende post) verslag geven. Ondertussen kan ik iedereen blijven adviseren om na te vullen!

      Verwijderen
    2. Dat je meer betaalt voor de verpakking dan voor het product dat erin zit, is een basisgegeven dat voor heel veel producten geldt. De verpakkingsprijs is namelijk een vaststaande prijs, terwijl je de ingrediënten vaak in het groot inkoopt en er dan flink veel korting op krijgt.

      De verpakking is bij verreweg de meeste 'luxe' producten wat het duur maakt; verder betaal je voor het merk, de uitstraling etc. Ik heb mijn eigen lijn verzorgingsproducten en ik zie wel eens merken voorbijkomen die 60-70 euro kosten. Dat is zeker niet te wijten aan de kostprijs, maar aan een keuze die de fabrikant maakt: in welk segment wil ik mijn producten neerzetten? Een 'design'product (ook als dat een crème of shampoo is) kost gewoon meer, terwijl het niet per se ook beter is. Ik kies er zelf voor om een normale prijs te hanteren voor handgemaakte producten; er hoeft niet bizar veel bovenop alleen maar omdat het kan. Maar dat gebeurt vaak wel.

      Of je daarvoor wilt betalen is een persoonlijke keuze: voor een hema-spijkerbroek betaal je ook minder dan voor een levi's; op dezelfde manier betaal je voor een product mét mooie/luxe verpakking meer dan voor een product dat je in een leeg jampotje kwakt. Het één is niet meer of minder dan het ander, het is een keuze ;-)

      Verwijderen
  3. Beste Christel Annemieke, Dank voor je opmerking! Ik heb meteen naar meer informatie gezocht over de verpakkingen van Ecover en mijn post aangepast. Feit blijft wel dat het redelijk bizar is, dat je voor de verpakking meer betaald, dan voor de daadwerkelijke inhoud. Bovendien hoor en lees ik ook wel eens onomstreden verhalen over Bioplastic. Ik heb besloten om me hier zodoende meer in te gaan verdiepen en zal hiervan een (in een volgende post) verslag geven. Ondertussen kan ik iedereen blijven adviseren om na te vullen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Over het prijsverschil is iedereen het wel eens; BIZAR!
    Feit is dan inderdaad ook dat de consument erg veel moet betalen voor verpakkingen, want bovenop het veel hogere aankoopbedrag komt ook nog eens de directe kosten van afvalstoffenheffingen. En natuurlijk de indirecte kosten die vervuiling met zich meebrengt. Biologisch afbreekbaar plastic is natuurlijk veel beter dan vervuilend plastic dat vol zit met schadelijke toevoegingen.
    Maar het milieu belasten met het afbreken van ons afval is niet nodig als je in supermarkten voor vele producten je eigen navulverpakking kan gebruiken.
    Als laatste en meest belangrijke.... we moeten als mens de volle verantwoording nemen voor de schoonheid van onze Aarde. Schoon van afval en schoon van verspilling van grondstoffen.
    Bedankt Oukje voor jouw bijdrage daarin. Veel goeds, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi. Dank voor posten. En goede tip.
    Wat mij betreft gaat het er hier niet zozeer om wat bizar en wat niet. Waar het om draait is dat er geld en milieubesparing mogelijk is door een simpele aanpassing in gedrag.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En we dumpen iedere week minstens 1 dikke zak vol plastiek flessen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het verschil ik 'm ook in het feit dat de winkelier minder betaalt per liter voor een product dat in grootverpakking zit. Jij als consument dus ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier in Deventer kon je vroeger bij de Natuurwinkel ook je ecover producten laten bijvullen. Dat scheelde wel iets, maar niet zoveel, 25 cent geloof ik. Maar men deed het te weinig dus hebben ze ermee moeten stoppen...
    Zou geweldig zijn als het wereldwijd massaal ingevoerd werd!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hi, weet jij inmiddels of er meer refill winkels zijn in Nederland? Mijn ervaring is eigenlijk dat het er steeds minder worden en alleen ecover is ook wel erg weinig qua keuze. Dit is best wel vreemd voor een relatief milieubewust land al Nl. Ik zoek naar mogelijkheden om een refill shop te beginnen in Amsterdam. Misschien heb je tips?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik koop zelf een 5 liter navulling handzeep lavendel die ongeveer € 40 kost en daar vul ik eerst een literfles mee en daarmee de zeeppompjes. Is ook veel voordeliger en een leuk kadootje om weg te geven.

    BeantwoordenVerwijderen