woensdag 2 juli 2014

Natuurlijke INKT verwijderaar!

Ik meldde het al een paar dagen geleden; lege, glazen potjes zijn bij mij heilig. Je kunt er van alles in bewaren; sluiten goed af, zien er gezellig uit en het voorkomt een hoop plastic. Bovendien zijn ze ideaal om kado te geven, door er een heerlijke, natuurlijke luchtverfrisser van te maken of te vullen met iets lekkers (zelfgemaakte scrub (dank je wel voor de tip, Spaar de Aarde), jam, pesto of koekjesmix...).

Met een beetje (olijf)olie en 'Baking Soda' haal je gemakkelijk alle, eventuele etiket-lijmresten weg. Kijk maar eens hier. Je hoeft er dus geen nare aceton meer voor te gebruiken! Aangezien aceton ook wel aangeraden wordt om inkt mee te verwijderen, bedacht ik me dat een vervangend olie en Baking Soda mengsel dus ook hier zou moeten werken! En ja hoor... na een tijdje inweken en wrijven, haal je de inkt (langzaam, maar zeker) zo weg! Zonder krassen en/of chemische middelen! Heel fijn, want potjes zonder houdbaarheidsdatum zien er (vooral als je ze kado wilt geven) een heel stuk leuker uit!

DIY  - Natuurlijke INKT verwijderaar


Benodigdheden

Baking Soda • (olijf)olie • stukje van een oude handdoek
(toevallig had ik nog wat liggen na het maken van m'n eye makeup remover pads)
en natuurlijk een leeg, glazen potje.

Stap 1


Meng één deel (olijf)olie met één deel Baking Soda.

Stap 2


Neem een leeg, glazen potje en maak deze schoon.
Week het etiket eraf en verwijder eventuele lijmresten met het
olie en Baking Soda mengsel, zoals hier beschreven.

Stap 2


Smeer het mengsel ook op de inkt en laat ± 30 minuten 'intrekken'.

Stap 3


Wrijf (stevig) met de doek over de inkt.


Spoel, tussendoor, de doek even uit en blijf wrijven.
De inkt verdwijnt!


Helemaal schoon!


Meer handige (plastic) bespaar tips? 
Kijk eens op mijn Pinterest Pagina of volg me op Facebook!


4 opmerkingen:

  1. Ja hé, Marnie! Ik vind het echt fantastisch. Je kunt er echt zoveel mee doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hm, misschien ook handig voor de balpen-kribbels die de dochter op haar pop tekende.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zou moeten werken, Greetje! Volgens deze site (http://www.make-it-do.com/tag/using-baking-soda-to-clean-a-baby-doll/) alleen met een vochtige doek en wat Baking Soda (dus zonder de olie). Mocht het niet lukken, dan kun je het altijd nog eens met de olie erbij proberen. Ben heel benieuwd en hoor graag of het gelukt is. Succes!

      Verwijderen