zondag 21 september 2014

Zelf bakken: eierkoeken!

Nooit geweten dat zelf eierkoeken bakken zo eenvoudig (en lekker!) kan zijn. Tot ik het recept van Rudolph van Veen bij 24kitchen.nl tegenkwam. Met behulp van dit recept, toverde ik (binnen 20 minuten) een stapel heerlijke, smeuïge eierkoeken op tafel. Tot groot genoegen van mijn kinderen. Inmiddels heb ik ze dan ook al veelvuldig gemaakt en de vrijheid genomen om wat kleine aanpassingen door te voeren. Zo gebruik ik zelf altijd speltbloem en iets minder suiker (± 80 gram). Ook varieer ik wel eens door kokosbloemsuiker (ipv kristalsuiker) te gebruiken. De eierkoeken krijgen dan niet alleen een mooie donkere kleur, maar ook een verrassende 'kruidkoek-achtige' smaak. Persoonlijk vind ik ze erg lekker, maar mijn kinderen eten het liefst de 'gewone suiker' variant. Benieuwd naar welke jij het lekkerst vind? Maak ze dan eens allebei. Voor het gemak heb ik het recept (met aanpassingen en handige tip) hieronder uitgeschreven, maar let op: ze zijn zo gemaakt, maar minstens net zo snel weer op ;-)

  
Ingrediënten:

2 eieren • 80 tot 100 gram (fijne) kristalsuiker (of kokosbloemsuiker) • 1 biologische citroen 
100 gram (spelt)bloem  • halve theelepel bakpoeder • snufje zout • bakpapier • bakplaat

  
Recept:
 (afkomstig van Rudolph van Veen / 24kitchen.nl)

---
1. Verwarm de oven voor op 180 ºC. 

2. Klop de eieren met de suiker tot een dik mengsel. 

3. Rasp de helft van de citroenschil en spatel samen met de (spelt)bloem, bakpoeder en 
een snufje zout door de eiermassa. Doe dit niet te lang, anders gaat alle lucht uit het beslag. 

4. Verdeel (± 6) hoopjes beslag over een met bakpapier beklede bakplaat. 
Zorg ervoor dat het beslag goed uit elkaar ligt want de eierkoeken drijven uit. 

5. Bak de eierkoeken in circa 10 minuten goudbruin en gaar. 
Als de eierenkoeken te lang bakken worden ze droog. 
----
    
Tip:

Om zoveel mogelijk afval te besparen gebruik ik het bakpapier aan twee kanten. Heb ik (na het bakken van één bakplaat) nog wat deeg over; dan draai ik het bakpapier gewoon om en bak de overige koeken op de andere, schone zijde. Als al het deeg op is en de koeken gebakken en afgekoeld zijn, scheur ik het bakpapier in kleinere stukken om te gebruiken als 'anti-plak-laagjes' tussen de koeken in de koektrommel. Vooral de koeken met kokosbloemsuiker hebben de neiging om aan elkaar te gaan plakken. Door de gescheurde velletjes bakpapier ertussen te leggen voorkom je dit.


De koek-restjes veeg/schraap ik zoveel mogelijk weg;
daarna gaan ze tussen de koeken in het blik.

Nog even dit:

Zoals al aangegeven vervang ik soms de kristalsuiker voor kokosbloemsuiker; er van uitgaand dat dit een gezond alternatief is. Tijdens het schrijven van dit bericht kwam ik erachter dat de meningen hierover nogal verdeeld zijn. Waar de één lyrisch is over deze zoetigheid: http://www.degroenemeisjes.nl/kokosbloesemsuiker, is de ander nogal negatief: http://www.voedselzandloper.com/blog/is-kokosbloesemsuiker-gezonder-dan-gewone-suiker
Mijn mening ligt het dichtst bij het verhaal van http://dekruidenelf.be/blog/over-goed-en-slecht-kokosbloesemsuiker-en-honing/ Eet gezond; gevarieerd en met mate. En bovenal: geniet ervan!

 

Op de hoogte blijven van mijn (plastic) afval besparingen en/of ervaringen? 
Kijk dan eens op mijn Pinterest Pagina of volg me op Facebook!

2 opmerkingen:

  1. Hebben wij ook al gemaakt en met succes. Ga het eens proberen met speltbloem of rijstbloem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. misschien bakken op een siliconen bak"papier"? deze kan je gewoon afwassen en weer opnieuw gebruiken :)

    BeantwoordenVerwijderen