maandag 22 december 2014

Zelf maken: SNEEUW KLEI

Zelfs als het niet gaat sneeuwen, beloofd het dit jaar toch een witte Kerst te gaan worden. Met slechts 2 ingrediënten uit je keukenkastje, maak je namelijk in een handomdraai je eigen, natuurlijke 'sneeuw-klei'! Het 'recept' vond ik hier, maar om het je nog makkelijker te maken vind je mijn vertaling hieronder. Dus voor iedereen die is 'dreaming of a white Christmas'... heel veel succes en plezier!


DIY - SNEEUW KLEI

1 pakje Baking Soda
1/2 pakje (= 125 gram) Maïzena
300 ml water
Steelpannetje en wat bakpapier

(Uiteraard kun je ook minder 'sneeuw' maken; 
gebruik dan de helft van bovenstaande ingrediënten).

- Zet het steelpannetje op het aanrecht en meng hierin de Baking Soda en Maïzena.
- Voeg beetje bij beetje water toe, tot het een gladde massa wordt (het lijkt erg droog, maar blijf roeren!)
- Zet het pannetje op het fornuis en verwarm (onder continu roeren!) op medium hitte.
- Draai de hitte iets terug en blijf roeren totdat de massa heel erg dik is geworden. 
- Schep de massa uit de steelpan op een stuk bakpapier en laat afkoelen.
- Voldoende afgekoeld? Lekker kleien!

Gemaakt door mijn kleine (b)engeltje.
 Mijn 'sneeuw-klei' poppetjes heb ik gewoon aan de lucht laten drogen. Maar in de oven 
kan natuurlijk ook. Plaats platte (niet versierde) kleiwerkjes (van ± een halve centimeter dik) een 
uur in een voorverwarmde oven (175 graden), waarbij je alles na een half uurtje even omdraait.


 Nog even dit:

 Maken van de klei dient altijd onder toezicht van een volwassene te gebeuren.
 Vanzelfsprekend is de 'sneeuw' bedoeld om mee te kleien en NIET om op te eten! 

 Versieren? Gebruik dan kleine kraaltjes, (lucifer)stokjes of (niet afgeefbare) materialen, 
(let goed op bij kleine kinderen). Vanzelfsprekend kun je je kleiwerkjes met deze versiersels 
NIET in de oven laten uitharden. Laat deze gewoon door de lucht uitharden/drogen.

Klaar met kleien en nog wat over? Bewaar je 'sneeuw-klei' 
in een (afgesloten potje) in de koelkast ( ± 2 weken houdbaar).
 
Op de hoogte blijven?
Volg me dan op Facebook! Of kijk eens op mijn Pinterest pagina.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten