zondag 18 februari 2018

Wier-wirwar

Het was al weer (veel te) lang geleden dat ik op het strand ging 'schoonmaken'. Dus toen ik, via Cathy, een mailtje van Greenpeace regio groep Haarlem kreeg voor een 'Beach Clean Up' was ik meteen enthousiast. Ja! Ik wil mee! Een mooiere dag hadden we niet kunnen uitzoeken. Met amper wind en een stralend zonnetje was het heerlijk op het strand. En gelukkig zag het er, qua plastic afval, op het eerste gezicht ook niet al te erg uit. Tot ik in de vloedlijn ging lopen. Waar mijn oog viel op de vele hoopjes zeewier. Bontgekleurd door héél veel kleine en dunne plastic draadjes. Het ene hoopje nog voller dan de ander. Volkomen in de war geraakt tot grote, vervuilde kluwen.


Ik schrok van de hoeveelheid. En van hoe klein en fijn de plastic visnetdraadjes waren geworden. Zelfs (restanten van) visnetten worden dus microplastics in de zee. Samen met het wier spoelen ze aan op het strand. En als je ziet hoeveel er hier al in zit, durf ik echt niet te denken aan de hoeveelheid die zich nog in de zee bevindt. Laat staan aan de enorme gevolgen hiervan... Terwijl de andere rapers zich bezighielden met de grote(re) stukken afval, knielde ik neer op het zand en begon de 'wier-wir-war' zo goed als ik kon uit te pluizen. Lastig klusje, want de boel zat echt heel erg met elkaar verward. Maar met enig geduld en volharding kon ik gelukkig toch nog wat natuur verlossen van dat nare plastic afval.


Het was een mooie ochtend. Samen met een aantal fijne, gezellige vrijwilligers, heb ik het strand weer een héél klein beetje schoner achter kunnen laten. Binnenkort begint het strandseizoen weer. Strandtenten worden naarstig opgebouwd; terrasjes zitten al behoorlijk vol. Hoog tijd om weer eens wat vaker naar het strand te gaan om te rapen.


Vind je het leuk om op de hoogte te blijven?
Ik ben te volgen via Facebook: facebook.com/doemijmaaruiensoep








Geen opmerkingen:

Een reactie posten