zaterdag 24 maart 2018

Nationale opschoondag

Vandaag was het Nationale Opschoondag. Nog altijd worstelend met mijn eigen 'groene' hoedanigheid en dilemma's (zie mijn vorige Facebook berichtje), stond ik toch een beetje in dubio of ik hieraan mee zou doen. Niet omdat ik niet wil opruimen, maar vooral vanwege mijn eigen hersenspinsels. Uiteindelijk vond ik het initiatief van Kanovereniging de Trekvogels i.c.m. natuurvereniging IVN Zuid-Kennemerland te sympathiek om voorbij te laten gaan en meldde ik mij gisteravond laat aan. Bovendien zou het een mooie gelegenheid zijn om even uit te waaien, mijn gedachten te verzetten en te praten met andere rapers. Ondertussen zou ik de omgeving van het Spaarne ook gelijk wat schoner maken. Alles bij elkaar wou ik die kans dus niet laten liggen...

Met een emmer vol (onderweg al geraapt) zwerfafval, meldde ik mij rond half tien bij de Kanovereniging. De opkomst was groot, zo ook het enthousiasme. Fijn! Minder waren de handschoenen en vuilniszakken van Nederland Schoon. Aangezien deze organisatie al jaren wordt gefinancierd door het Afvalfonds Verpakkingen, kun je je afvragen in hoeverre hier sprake is van 'Green Washing'. Het is natuurlijk erg gemakkelijk voor de verpakkingsindustrie om het zwerfval probleem (en de verantwoordelijkheid daarvan!) 'af te schuiven' naar bereid- en vrijwillige opruimers.

Maar goed, dat even terzijde. Ik accepteerde de handschoenen en ging met mijn eigen emmer en grijpstok op pad. Met drie andere dames werden wij omgedoopt tot 'Vondelaars' en mochten wij het gebied rond de Vondelweg schoonmaken. Rietkragen, parkeerplekken, slootjes, stukken weiland... alles werd grondig uitgekamd op zoek naar zwerfafval. Samen met het geraapte afval van de andere aanwezige vrijwilligers resulteerde dat, in slechts twee uurtjes, in een enorme berg afval!



Over gammele 'balk-bruggetjes'....

.... en in de grond... Overal vond ik afval!
Christy viste deze grote kunststof plaat uit een slootje.
Een gevallen held.
Ook vanaf het water werd er zwerfafval opgeruimd!
Ik kijk met heel veel voldoening en plezier terug op deze ochtend. Wat was het fijn om ons met z'n allen in te zetten voor een schonere omgeving! Dank aan mijn mede Vondelaars Christy, Antoinette en Simone. Ik heb genoten van onze wandeling en jullie enthousiasme! En dank aan Kanovereniging Trekvogels en IVN Zuid-Kennemerland. Voor de fijne ontvangst en organisatie! De 'Nederland Schoon handschoenen' heb ik weer netjes bij jullie ingeleverd. Kunnen ze mooi een volgende keer weer (her)gebruikt worden. Of dat nou op Nationale Opschoondag is of niet; ik kom jullie héél graag weer helpen!

Ondanks de fijne ochtend ben ik nog steeds aan het worstelen. Maar mijn hoofd is klein een stukje leger. En de omgeving van het Spaarne weer een beetje schoner. Morgen maar weer een stukje wandelen. In mijn eigen buurt en mét emmer, grijper en eigen handschoenen ;-).






















2 opmerkingen:

  1. Als één van de organisatoren van vanochtend dacht ik 'even zoeken naar het uiensoep blog' en wat leuk meteen door artikel. Geweldig al je overpeinzingen en het resultaat met de leuke foto's. Dankjewel voor je enthousiasme. Jan-Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alaska USA Finance and Capital Limited biedt momenteel alle soorten leningen aan aan het publieksbelang van 3%. We verstrekken leningen binnen het bereik van €10,000.00 tot €500,000,000.00. Onze leningen zijn goed verzekerd voor maximale veiligheid is onze prioriteit. Alle geïnteresseerde aanvragers moeten hun antwoorden sturen naar: unique2aal@gmail.com
    Phone #: +12542420879

    BeantwoordenVerwijderen