dinsdag 18 februari 2014

Raap Rondje - 18 februari 2014

Dinsdag; raapdag! Ik had er weer zin in. Mede omdat ik, via Facebook, weer een nieuwe 'raapcollega' had ontdekt. Uit Santpoort-Zuid nota bene; dus gewoon bij me om de hoek. Dat riep natuurlijk om een gezamenlijke raapochtend! Vanmorgen om 10.00 uur hebben Ljala en ik elkaar dan ook getroffen voor de schaatsbaan in Haarlem. Na een korte kennismaking gingen we gelijk aan de slag. Al rapend gingen de gesprekken over kinderen, scholen, werk en natuurlijk zwerfafval. Zo fijn om weer iemand te ontmoeten met dezelfde motivatie en instelling. Bovendien ook nog eens veel gezelliger!

De schaatsbaan bleek al snel een juist uitgekozen raap-locatie te zijn. Weliswaar had ik veel meer blikjes en plastic flesjes verwacht, de plastic zakjes; papiersnoepjes; chipszakjes en rietjes waren in grote getale aanwezig. Helaas ook in het nabijgelegen water. En dus, zoals Ljala het zo mooi verwoorde, waren we meer aan het 'vissen' dan aan het 'grijpen' ;-)

Onze bezigheden bleven niet onopgemerkt. Redelijk wat mensen waren benieuwd wat we aan het doe waren en of we dat vrijwillig deden. In de gesprekken die daarop volgden kwam vaak hun grote ergenis naar voren. Vreemd eigenlijk: mensen storen zich ontzettend aan de hoeveelheid troep die op straat ligt, maar als ze dan iemand het zien opruimen zijn ze verbaasd dat dat vrijwillig gebeurt. Alsof dat een nieuwe optie voor ze is, waar ze zelf nog nooit bij stil hebben gestaan. Voor mij dus alleen maar een bevestiging en stimulans om door te blijven rapen. Zodat mensen om me heen kunnen zien dat dat juist wel een optie is. Dat we met z'n allen verantwoordelijk zijn voor die grote massa afval en dat we dus dan ook met z'n allen verantwoordelijk zijn om het op te ruimen.

Heb je ons zien lopen en/of ben je nu ook geïnspireerd om te gaan rapen? Via 'Stichting Vrijwillige Zwerfafval Opruimers' kun je kijken of en waar het dichts bijzijnde uitgifte punt is voor grijpers en ander raap-materiaal. Succes en misschien wel tot ziens! En Ljala... dank voor de fijne, gezellige raap-ochtend. Hopelijk tot snel!

Mijn eigen 'vuilnis-wagentje' wordt steeds meer uitgebreid.
'Vissen' bij de Schaatsbaan.
Plastic soep.
Heel veel rietjes.
Ljala in actie.
Hoe lang zou die daar al drijven?
En nog meer plastic ;-(
Jammer, ik kan er net niet bij....
Er zijn ook mooie dingen onderweg!
Putje met zwerfafval.
En dit kwam er allemaal uit.
Niet zo sexy om het op de grond te gooien.
Weer thuis na 2 uurtjes rapen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten