maandag 3 februari 2014

Reuse 2 Reduce


Het gaat me steeds beter af; boodschappen doen zonder verpakkingsmateriaal. Om de juiste manieren en adresjes te vinden ben je wel even aan het zoeken, maar inmiddels ervaar ik dat juist als een leuke, nieuwe speurtocht! Zo sta ik opeens in een, nog nooit eerder bezochte, vishandel, heb ik een bezoekje aan de koren molen de zandhaas op de planning staan en koop ik alleen nog maar heerlijk vlees bij de scharrelslager!

Het begon met de fantastische katoenen broodtas van 'Leven zonder afval'


Wat een goede vondst en wat spaar ik daar een hoop plastic mee uit! Ik heb al vele supermarkten/bakkers uitgeprobeerd en allemaal vinden ze het geen probleem om, het door mij aangewezen brood, in deze katoenen tas mee te geven. Eenmaal thuis blijft het lekker vers en bovendien is het brood ook prima in deze tas in te vriezen! Bijkomstig voordeel is de charme van het zelf snijden. Ligt het aan mij of smaakt het brood op deze manier veel lekkerder? Inmiddels heb ik er stiekem zelf ook een paar (na)gemaakt. Lang niet zo mooi en netjes als die van Leven zonder afval, maar op deze manier kan ik een heel voorraadje aanleggen en hoef ik niet meer de plastic voorverpakte broden aan te schaffen.

Zo'n fijne tas van 'Leven zonder afval' kost slechts € 4,95 is 100% katoen en wasbaar op 40 gr C. Wil je er een (of meer) bestellen? Stuur dan een e-mail naar: levenzonderafval@gmail.com

Met het brood-in-plastic-zakken-probleem opgelost, volgde het gehaakte boodschappen netje al snel.


Na het vinden van een super patroon op internet had ik, als enthousiast haakster, er al snel een aantal standaard in mijn tas zitten! Ideaal om fruit/groente mee af te wegen en bij elkaar te houden. Appels, aardappelen, peren, manderijnen en zelfs een meloen.... het kan er allemaal in! Ook als 'gewone' boodschappen tas funtioneert het met katoen gehaakte netje prima. Bovendien zijn ze (ongevuld) superlicht en nemen ze vrijwel geen ruimte in beslag. Je stopt 'm zo in je jaszak en hebt dus altijd een duurzame, herbruikbare tas bij de hand.

Inmiddels heb ik er al heel wat gehaakt, in allerlei kleuren. Mocht je geïnteresseerd zijn, dan zijn ze bij me te koop voor 7,50 € per stuk (excl. verzendkosten). Voor meer info en/of een bestelling mail je me naar: doemijmaaruiensoep@gmail.com

Voor sporten, lange autoritten en andere uitjes hebben we tegenwoordig allemaal een DOPPER.


Gevuld met water is biedt het ons een heerlijke, verantwoorde dorstlesser. Makkelijk schoon én uit elkaar te houden door de verschillende frisse kleurtjes. De blauwe van papa staat niet op de foto; die zit standaard in zijn sporttas! Kijk voor meer info op de site van DOPPER.

Last but not least: de scharrelslager in Overveen. Niet alleen bieden ze heerlijk, biologisch vlees; ook gebruiken ze zo min mogelijk plastic verpakkingen en mogen m'n gekochte vleeswaren voor op brood in ons eigen bakje mee naar huis nemen!


Nu hoor ik je denken: "Maar dat bakje is toch ook van plastic?" Inderdaad, maar het is wél gekocht bij de kringloopwinkel en zal, in vergelijking met alle plastic verpakkingen, héél lang meegaan. Dus ondanks dat het bakje zelf van plastic is zal het toch heel wat plastic verpakkingen (oftewel 'single use plastic') weten te  reduceren!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten