dinsdag 6 mei 2014

Brood-broek-zak

Het wegdoen van kleding is iets wat me niet echt makkelijk afgaat. Ook als ze (na verloop van tijd) niet meer helemaal passen, bewaar ik ze nog lange tijd in mijn kast. In de stille hoop dat ik die extra kilo'tjes ook 'gewoon' weer kan kwijtraken. Maar er komt een dag dat je reëel moet zijn; hoe graag ik ook zou willen; die mooie, witte linnen broek is inmiddels toch écht een maatje te klein. Dus daar lag 'ie dan op Koningsdag. Pronkend tussen al m'n andere 'over-een-tijdje-kan-ik-'m-vast-wel-weer-aan' kledingstukken. Maar niemand was geïnteresseerd. Thuis gekomen bleek dat eigenlijk helemaal niet zo erg. Integendeel; ik was er zelfs blij mee!

Nog erg mooi, maar helaas te klein.
Al tijden koop ik mijn brood in katoenen zakken. Mijn brood blijft hierin prima vers en ik bespaar heel wat plastic zakjes! Een eerste exemplaar kocht ik bij Emily Jane van 'Leven zonder afval' en (wegens groot succes!) heb ik er in de loop der tijd zelf een paar bijgemaakt. Doordat ik de zakken met enige regelmaat een wasbeurt geef, moet ik telkens in de gaten houden of ik genoeg lege, schone zakken achter de hand heb om weer nieuw brood te kunnen kopen. Aangezien wij wekelijks heel wat broden eten, is dat soms een hele organisatie ;-) Een aantal extra (reserve) broodzakken maken stond dus al lang op mijn 'To-Do' lijstje. En laat daar die mooie, linnen broek nou uitermate goed van pas komen!

Beetje knippen ...
... beetje naaien ...
... beetje haken ...
... en klaar!
Perfect voor mijn brood.
En met twee broekspijpen heb je dus twee broek.. eh... broodzakken!
Van de restanten maakte ik twee kleinere zakjes.
Ideaal voor croissantjes of kleine bolletjes!

Nu ligt mijn mooie, linnen broek weer bij mij in de kast. De keukenkast wel te verstaan! En weet ik precies wat ik met elke volgende, te kleine broek moet doen ;-) Binnenkort zal ik proberen een duidelijke werkbeschrijving te maken, zodat jij zelf ook zo'n handige brood-broek-zak kunt maken.

Heb je géén (te kleine) linnen broek? Geen nood! Ook van een lapje linnen (of katoen) maak je zelf een handige broodzak. Kijk maar eens hier. Niet zo handig met de naaimachine? Geen probleem! Bij 'Leven zonder afval' koop je prachtige broodzakken (en meer....) Zie: http://levenzonderafval.blogspot.nl/p/winkel.html.

----

Op de hoogte blijven van mijn (plastic) afval ervaringen en besparingen?
Volg me dan op Facebook!


1 opmerking:

  1. Leuke tutorial! Ben helaas zelf een kluns met het naaimachine. Mijn (tot op de draad versleten) kledij gooi ik meestal in van die speciale containers - schijnt dan gerecycleerd te worden tot isolatiemateriaal en zo.

    BeantwoordenVerwijderen