zondag 6 juli 2014

DIY - Gehaakte, herbruikbare 'wattenschijfjes'

Naast koekjes bakken, naaien en knutselen, houd ik ook heel veel van haken. En dat is maar goed ook, want aan het eind van deze zomervakantie 'moet' ik de drie, aan het Sancta Maria Lyceum beloofde, 'Serious Request blikvangers' af hebben. Voor iedereen die ook graag haakt, maar het liever klein en overzichtelijk houdt bestaat er een leuk én afvalbesparende haakwerkje. Kijk maar eens hier, hier en hier. Een ideaal projectje om mee te nemen op vakantie. Om heerlijk bij de tent, aan het strand of op een zonnig terrasje te haken. En eenmaal weer thuis kun je er nog heel lang van (na)genieten!

DIY - Gehaakte, herbruikbare 'wattenschijfjes'


Benodigdheden


My Boshi nr. 2
(maar elke andere haakkatoen kan natuurlijk ook!).

'MyBoshi nr. 2 is gemaakt van een innovatieve mix van natuurlijke materialen. Het bevat 85% katoen en 15% kapok. 
Kapok zorgt voor een goede isolatie en warmteregulering, waardoor het bijzonder goed ventileert. Hierdoor is de 
MyBoshi nr. 2 zowel geschikt voor koude als warme omstandigheden en een ideaal zomergaren. Myboshi nr. 2 is bij 
 voorkeur geschikt voor baby's en jonge kinderen en is geheel allergie vrij. De lichte en superzachte myboshi nr. 2 is 
met ecologische verfbaden gekleurd. Het garen is van bijzonder hoge kwaliteit en een prachtig zuiver natuurproduct. 
De katoen is geschikt voor naalddiktes van 4-5 mm. Iedere bol MyBoshi nr 2 bevat 50g en ca. 100 m.' 

De combinatie van katoen met kapok haakt heerlijk en geeft een mooi en
zacht resultaat. Op het label staat dat je haaknaald nr. 4 of nr. 5 moet gebruiken,
maar ik heb (lekker eigenwijs) de 'schijfjes' gehaakt met haaknaald nr. 3,5

My Boshi nr. 2 is, in veel verschillende kleuren, online verkrijgbaar en in
Haarlem te koop bij het super winkeltje 'Bink Fournituren' in de kleine Houtstraat.


Het haakpatroon

Via ravelry vond ik HIER het patroon van het 'puffy' 'wattenschijfje'.
Gehaakt met haaknaald 3,5 (en dus redelijk strak) haak ik 6 rondjes uit één bolletje garen.
Elk rondje heeft een diameter van ± 8 cm.


 Nog eenvoudiger (en net zo effectief) is een rondje gehaakt met stokjes:

 Klein 'Wattenschijfje' 
(diameter ± 5 cm)
Ronde 1
- Maak een magische ring en haak 3 lossen (dit telt als het eerste stokje)
- Haak 9 stokjes ín de ring; trek de ring dicht en sluit met een halve vaste (10).
Ronde 2
- Haak 3 lossen en haak een stokje in dezelfde, onderliggende steek.
- Haak in elke volgende steek 2 stokjes en sluit met een halve vaste (20).
Ronde 3
- Haak 3 lossen.
- Haak in de volgende twee steken: * één stokje, twee stokjes* 
- Herhaal van * tot * tot het einde en sluit met een halve vaste (30).

Vind je je 'wattenschijfje' zo groot genoeg, hecht dan af en werk de losse draden netjes weg.
Wil je 'm nog iets groter (diameter ± 8 cm) haak dan nog een laatste ronde:

Ronde 4
- Haak 3 lossen.
- Haak in de volgende drie steken: * één stokje, één stokje, twee stokjes* 
- Herhaal van * tot * tot het einde en sluit met een halve vaste (40).
 - Hecht af en werk losse draden netjes aan de achterkant weg.
Klein - 3 rondes - diameter ± 5 cm
Groot - 4 rondes - diameter ± 8 cm
In alle kleuren van de regenboog.

Vind je het haken nog wat lastig? Gebruik dan dit handige youtube filmpje als leidraad.
Bedenk wel dat zij geen magische ring maakt én meer stokjes per ronde haakt.
Uiteraard kun je het patroon van het filmpje ook gewoon (na)haken.
Alleen zal de grootte van het 'wattenschijfje' dan wel iets anders zijn...

Lekker aan het haken en de smaak te pakken? Probeer dan deze ook eens ;-)

Heel veel succes en plezier!

  N.B. Het My Boshi label geeft aan dat de katoen gewassen dient te worden op 40 graden.
Om alle eventuele bacteriën te doden, was ik ze (in een wasnetje) echter op 60 graden.
Hierbij krimpt het 'watten'schijfje wel iets, maar minimaal.

'Wattenschijfjes' van stof
 
  Eventueel kun je herbruikbare 'wattenschijfjes' ook maken van een oude badhanddoek.
Hier lees je hoe je dat (zelfs zonder naaimachine) heel gemakkelijk doet!
  

 Meer handige (plastic) bespaar tips? 
Kijk eens op mijn Pinterest Pagina of volg me op Facebook!

4 opmerkingen:

  1. Helemaal leuk! Ik heb ze ook gemaakt! http://shetookaleap.weebly.com/blog/ditch-your-store-bought-make-up-pads

    Toffe blog heb je, ik ga even verder snuffelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens mij ook prima onderzetters ;)
    Wat het ook wordt, ik ga er ook mee aan de slag.
    Groetjes,
    Joke sk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heerlijk, al die plasticvermijdende patronen! Dank je wel!

    Met een bolletje haakkatoen (nr 4,5-5) wilde ik iets anders maken dan een fruitnet. Die ga ik nl proberen te haken volgens je superlichte fruitnet.

    Deze pads vind ik geweldig. De link naar de Boshipads werkt echt niet meer. Wat nu?

    BeantwoordenVerwijderen