zaterdag 30 december 2017

Vervuilend vuurwerk

Aanvankelijk dacht ik dat iemand zijn/haar Cherry tomaatjes, onderweg van de winkel naar huis, was verloren. Totdat ik ze steeds vaker op straat zag liggen en ontdekte dat het hier niet om onschuldig, per ongeluk verloren, organisch afval blijkt te gaan. Nee, die al die rode, plastic (!) halve bolletjes zijn restanten van vuurwerk.

Ik heb het hier over de zogenaamde Crackling balls (oftewel Knetterballen). Bolletjes die je, d.m.v. een lontje en wat kruit, laat ontploffen. Zowel online als in de supermarkt te koop. Zo koop je bij de Aldi een doosje met 25 stuks voor slechts 3,99 euro. Wil je liever groene of zwarte bolletjes. Ook geen probleem, het internet staat er vol mee....

Maar niet alleen de winkels of internet; ook op straat zijn de Knetterballen inmiddels in groten getale terug te vinden. Want eenmaal ontploft worden de bolletjes natuurlijk niet opgeruimd en zijn ze (door vorm en gewicht) een zeer gemakkelijke prooi voor de wind. Die ze vervolgens dus ook alle kanten opblaast.

Geschokt door de hoeveelheid ben ik ze afgelopen week gaan rapen. Een klein stukje Verspronckweg (±1 km) leverde al 93 halve bolletjes op. Halve bolletjes die in de stoeprand zijn terecht gekomen, zijn merendeel verpulverd door parkerende of wegrijdende auto's. Geef het één harde regenbui en er verdwijnt weer heel wat (micro)plastic in ons watersysteem :-(.

Nu ben ik nooit echt voorstander geweest van vuurwerk, maar deze Knetterballen vind ik echt Knetter belachelijk. Het nieuwe jaar begin ik dan ook met een opruimrondje in mijn omgeving en zal proberen zoveel mogelijk halve 'Cherry tomaatjes' op te ruimen. Een feestje is leuk, maar laten we het vooral (naast veilig en gezellig) netjes (achter)laten!!!






Ik wens iedereen een heel mooi, gezond en opgeruimd 2018!

1 opmerking:

  1. Alaska USA Finance and Capital Limited biedt momenteel alle soorten leningen aan aan het publieksbelang van 3%. We verstrekken leningen binnen het bereik van €10,000.00 tot €500,000,000.00. Onze leningen zijn goed verzekerd voor maximale veiligheid is onze prioriteit. Alle geïnteresseerde aanvragers moeten hun antwoorden sturen naar: unique2aal@gmail.com
    Phone #: +12542420879

    BeantwoordenVerwijderen