woensdag 29 oktober 2014

Zelf maken: Poedersuiker

Naast plastic verpakkingen, probeer ik tegenwoordig ook mijn suikergebruik te reduceren. Helaas gaat me dat in het laatste geval nog niet zo heel erg goed af ;-) Zo maakte ik laatst heerlijke poffertjes (met de ekologische poffertjes mix van Korenmolen de Zandhaas). En daar hóórt natuurlijk (vind ik) een klontje roomboter én poedersuiker bij.


Omdat ik nog even géén afstand wil nemen van het heerlijke, zoete witte poederlaagje, maar liever wel van de plastic poedersuikerbus, ben ik op internet gaan kijken of en hoe je zelf poedersuiker kan gaan maken. Dat zou toch niet al te ingewikkeld moeten zijn? En wat blijkt? Dat is het zeker niet!!!

Wat je slechts nodig hebt is een beetje kristalsuiker en een koffiebonen maler. Omdat ik mijn koffie (zonder suiker!) altijd maak van losse koffiebonen (die ik onverpakt bij Simon Levelt en/of natuurvoedingszaak de Groene Juffers koop), heb ik alle benodigde spullen al in huis! Dat is makkelijk. En laat nu het maken van de poedersuiker zelfs nóg simpeler te zijn:

Alles wat je nodig hebt om zelf poedersuiker te kunnen maken.
  
'Portie Poedersuiker'
 Maak je koffiebonenmolen goed schoon én droog. 
Stop er ± 2 volle eetlepels (biologische) kristalsuiker in. 
Plaats het deksel erop en 'maal' ± 3 seconden. Klaar!


Meer poedersuiker? Maak dan nog een (of meer) portie's. 
Maar maal niet meer dan 3 eetlepels suiker per keer. 

Bewaar de poedersuiker (op een donkere, koele plek)  
in een afgesloten, glazen potje.

Schud het potje (uiteraard met deksel erop) om eventuele klontjes 
te voorkomen. Of gebruik een zeef bij het opdienen.

Geen koffiemaler in huis? Geen nood! 

Ook in een vijzel maak je in een handomdraai je eigen poedersuiker. 
Duurt misschien iets langer (zo'n 10 seconden), maar 
werkt ook prima en bovendien kost het geen elektriciteit!
Twee scheppen kristalsuiker in de vijzel....
± 10 seconden 'malen'...
En je hebt je eigen poedersuiker!

Hoera! Ik kan nu 'op maat' mijn eigen poedersuiker maken. Voorlopig ben ik dus nog niet helemaal af van mijn 'suiker-verslaving', maar heb wel wéér een plastic artikel in mijn keukenkastje minder ;-)

Op de hoogte blijven van mijn volgende besparingen en ervaringen?
Volg me dan op Facebook of kijk eens op mijn Pinterest Pagina.






1 opmerking:

  1. Fijn dat ik dit nu tegen kom! Vroeg me toevallig laatst af of ik het zelf kon maken zodat je ook niet al die onnodige e-nummers (anti-klontermiddel :S) eet! Top dat ik dit recept nu tegen kom. Maar eens binnenkort kijken voor een vijzel...

    BeantwoordenVerwijderen