maandag 19 oktober 2015

Zelf maken: (herfst)vakantie knutsel

Gisteren ging ik naar het Herfstevenement bij Haarlemmer Kweektuin. Wat was er veel leuks te zien en te doen! Zo bezocht ik o.a. de stand van Mandenmakerij 'De Mythe'. Niet alleen om de prachtige gevlochten manden te bewonderen, maar ook om zelf een 'vlecht visje' te maken. Ondanks dat ik nog geen enkele ervaring had met deze vlecht-techniek, vond ik het best makkelijk en ontzettend leuk om te doen! Bovendien ook nog eens heel inspirerend, want al vlechtend borrelde er zo een ideetje bij me op: Wat nou als je zo'n leuk visje maakt met gejutte visnet-draden? Dat zou toch ook moeten kunnen? Heb je alleen nog een stevig, buigbaar frame nodig, maar daar bood de gereedschapskist van mijn man gelukkig uitkomst. Dus daar zaten mijn dochters en ik vanochtend om half elf. Aan een half opgeruimde ontbijttafel en nog steeds allemaal in pyama (het is tenslotte herfstvakantie). Met zelf gejutte visnet draden te vlechten om een gevormd stukje electriciteitsdraad. Het ging helemaal prima, maar het werd alleen geen visje ;-)


Zelf maken: (herfst)vakantie knutsel
 Voor je begint:
Kleine(re) kinderen knutselen veilig en samen met hun ouders!
  Benodigdheden: 
Een strandwandeling (om heel veel aangespoelde lange visnetdraden te zoeken 
en mee naar huis te nemen), electriciteitsdraad, een tangetje en een schaar.

 Werkwijze:
Knip een stuk electriciteitsdraad af (± 60 cm) en buig dit in de vorm van een ballon.



Duw een flinke 'deuk' (midden bovenin) in het rondje 
naar beneden en knijp deze een beetje samen.



Steek een visnetdraad (van boven) door het gat en wikkel deze om de de electriciteitsdraad.




Neem het losse uiteinde en steek deze aan de onderkant door het gat. 
Bij de overstaande electriciteitsdraad gaat die dan bovenlangs naar achteren, 
waarna je 'm weer (via het midden) over de andere kant brengt (zie foto hieronder).
(Note: het omgedraaide stukje visdraad vlecht je zo gaandeweg netjes weg)


Herhaal deze beweging tot 'DEEL 1' vol is. 
Moet je tussentijds een nieuwe draad 'aanhechten', dan doe je dat op dezelfde manier 
als op het begin (dus door het gat steken en om de electriciteitsdraad heen wikkelen).


Vul deel 2 en deel 3 afzonderlijk met nieuwe draden. 
Knip (als je dat mooier vindt) eventuele 'uitstekers' met een schaar weg. 
Of steek ze (wat natuurlijk nog steviger is) terug in het vlechtwerk.
Wikkel een visnetdraad om het (electriciteitsdraad)steeltje om 'm helemaal af te maken.

Experimenteer eens met vormpjes.


 Zo kun je bijvoorbeeld ook een huisje maken....

 
... een (eigen) letter ...
 
 
... of een bloem! 
 

Visnetdraden liggen in allerlei kleuren op het strand. 
Leuk om ze door elkaar te gebruiken!
 
 
Het visje waar het allemaal mee begon ;-)
 
 Heel veel plezier en succes.
En natuurlijk een hele fijne vakantie!
 
Leuk? Om op te hoogte te blijven van mijn volgende (gratis) patronen, recepten en tips ben ik te volgen op Pinterest of Facebook



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten