maandag 5 oktober 2015

Recept: zoete croutons!

Mijn man houdt niet zo van (brood)kapjes. En aangezien hij degene is die elke ochtend de tafel dekt en het brood snijdt, vind ik dan ook regelmatig bij de lunch wat kapjes terug in de katoenen broodzakken. Met drie verschillende broden (Fijn Volkoren voor de kinderen; stevig Monniken Pompoen voor mijn man en Natuurzaden Desem voor mijzelf) zijn dat er al snel zo'n stuk of zes. Persoonlijk heb ik niets tegen kapjes. Sterker nog; ik vind de wat hardere 'broodeindes' juist wel lekker met een beetje roomboter en een plakje kaas. Maar nu ik dit verslavend lekkere recept heb gevonden (en aangepast), laat ik ze tegenwoordig ook met alle liefde eventjes liggen ;-).

Recept: Zoete croutons 


 Het originele recept is van Recipetineats.com en vind je hierEigenwijs als ik ben,
 besloot ik ze wat kleiner én met kokosbloesemsuiker te maken. Niet alleen gezonder, maar 
ook nog eens (unaniem besloten na een blinde-vergelijkings-smaaktest) nóg lekkerder!
 
  Ingrediënten

• 5 tot 7 (± 200 gram) broodkapjes of eventueel afgesneden korstjes en/of oude boterhammen.

• 50 gram roomboter

• 3 tot 4 eetlepels kokosbloesemsuiker (± 50 gram)

• 1 volle theelepel kaneel

 Bereiding

- Verwarm de (hetelucht) oven voor op 175 graden Celsius.

- Smelt de boter zachtjes in een pannetje en snijd ondertussen 
de kapjes in kleine dobbelsteentjes (± 1 bij 1 cm).

- Doe de gesneden broodblokjes in een grote kom en sprenkel er (al roerend) 
de gesmolten boter over. Strooi vervolgens de kokosbloesemsuiker 
en kaneel over de broodblokjes en meng weer goed.

- Verdeel de broodblokjes op een bakplaat (die is ingevet of 
waarop een stukje bakpapier of een siliconen mat ligt).

- Plaats 10 minuten (in het midden van) de oven, waarbij je de blokjes  
halverwege (dus na ± 5 min) even door elkaar 'husselt'.

- Even afkoelen en smullen maar!

Hoe lang je ze kunt bewaren weet ik eigenlijk niet; bij ons zijn ze namelijk 
na het maken altijd zo weer op ;-). Ze zijn heerlijk om zo (uit het vuistje) te eten, 
maar laatst probeerde ik het ook eens over wat vanille vla. Mjammie! 



  Boodschappenlijstje
 
Kokosbloesemsuiker gekocht bij Bloemendaals Reformhuis.
Brood gekocht bij Van Vessem in eigen meegenomen, katoenen broodzak.
Roomboter gekocht bij de Albert Heijn. 
Kaneel gekocht in papieren puntzak bij Van der Pigge (Haarlem).
(Heerlijke!) Vanillevla gekocht (in glazen statiegeldfles) op de biologische markt in Haarlem 
(bij de kaasboer).


Meer recepten, patronen of tips? 
Kijk eens op mijn Pinterest Pagina  of volg me op Facebook!



2 opmerkingen:

  1. We hebben het uit geprobeerd. Heerlijk!

    Bedankt voor het recept

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk! Wij zijn er inmiddels al aardig aan verslaafd ;-). Succes en eet smakelijk!

    BeantwoordenVerwijderen