dinsdag 11 februari 2014

'Peer Pressure' in Bloemendaal



Met mijn grijp-spullen paraat en een heerlijk weertje, voelde ik vanmorgen toch enige schroom om te gaan rapen vandaag. Ondanks dat ik dit al een tijdje doe, heb ik nog niet eerder geraapt in mijn directe omgeving. Wat als iemand die ik ken me ziet; hoe reageren ze dan? Of spannender nog; wat zullen ze wel niet van me denken? Bloemendaal is klein; elk nieuwtje gaat hier snel rond ;-)

Met de noodzaak groter dan mijn eigen onzekerheid ben ik toch de deur uit gegaan. Nog niet de straat uit liep ik mijn buurman tegen het lijf. "Wat doe jij nou?" was zijn verbaasde vraag toen ik langs hem liep met grijper en vuilnis-trolley. Daar kwam de onzekerheid weer, maar naarmate ik ging uitleggen over het hoe en waarom ebde dat gevoel langzaam weer wat weg.

Gaandeweg merkte ik dat er veel meer mensen zich afvroegen wat ik aan het doen was. En waarom. Dit leverde onderweg een aantal leuke gesprekken op. Gesteund door hun positieve reakties heb ik een uurtje gewandeld en geraapt. Wat een ideale combinatie. Heerlijk buiten, in de prachtige natuur en je laat het nog eens een beetje mooier achter ook!

Met een stuk minder zwerfvuil dan in de grote steden, ligt ook hier in Bloemendaal nog behoorlijk wat om van de grond te rapen: blikjes, plastic zakken, lolly-stokjes, snoeppapiertjes, piepschuim, vuurwerk-resten, glasscherven, sigarettenpeuken, plastic flesjes... ik heb het allemaal weer langs zien komen en in mijn 'vuilnis-trolley' gestopt. Inclusief de twee lege pakken motorolie die ik langs de weg vond...

Zelf gemotiveerd door onder andere: Vreedzaam protest tegen zwerfvuil, Klean, Raap eens wat op, Two Hands Project hoop ik dat ook ik, door het vrijwillig rapen duidelijk en zichtbaar te maken, op mijn beurt ook weer wat mensen bewust of actief kan krijgen. Met z'n allen zijn we verantwoordelijk voor de immense afvalproductie en de huidige wegwerpmaatschappij. Laten we er dan ook met z'n allen aan werken om het een beetje schoon te houden. Ook als niet je eigen afval is, wil het nog niet zeggen dat je het moet laten liggen. Zoals Peter van Klean zo mooi verwoorde: "Als je een briefje van 10 op straat vindt, laat je het toch ook niet liggen omdat het niet van jou is?"

Er waait van alles in de bosjes.
Restjes vuurwerk; lag echt overal!
Zelfs nog volle blikjes gevonden.
Het zoveelste plastic zakje.
Een uurtje wandelen; vuilniszakje vol.
Wie ze herkent, mag ze komen halen!
Tot snel!




2 opmerkingen: