woensdag 4 mei 2016

Recept: Zoete speltkoekjes zonder (geraffineerde) suiker!

Ik liep er tegenaan bij 'Mabrouk' in Haarlem. Dadelstroop. Nog nooit eerder van gehoord of gegeten, maar geïntrigeerd door het potje en de eventuele mogelijkheden verdween het potje in mijn winkelmandje. Aangezien ik vaak dadels in recepten zie terugkomen als (geraffineerde) suiker vervanging, moest hier toch ook iets lekkers (en meer verantwoords) mee te maken zijn. En jawel; op Smulweb vond ik een heerlijk, super makkelijk recept. Met wat kleine aanpassingen (zo eet ik liever roomboter dan margarine) heb ik er inmiddels al heel wat bakplaten koekjes mee gemaakt en is mijn potje dadelstroop nu bijna leeg. Binnenkort maar weer snel een nieuwe halen en op zoek gaan naar nog meer lekkere recepten met dadelstroop ;-).


Recept: Zoete speltkoekjes zonder (geraffineerde) suiker!

Zoals hierboven al aangegeven komt het originele recept van Smulweb. 
Helaas lijkt desbetreffende pagina niet meer te bestaan, dus kan ik er niet naar refereren.
 Hieronder vind je mijn, ietwat aangepaste, variant.



Ingredïenten
  
± 250 gram speltbloem - 3 eetlepels dadelstroop - 100 gram roomboter

Bereidingswijze

Weeg 200 gram bloem en meng dit met de (hierboven aangegeven hoeveelheid) 
dadelstroop en roomboter. Ik doe dit altijd gewoon met de hand.

Kneed net zolang tot je een zacht, soepel deeg hebt. Als het deeg te nat is (dus heel erg 
aan je hand blijft kleven), voeg je er nog (beetje bij beetje) wat extra bloem bij.
Is het deeg te droog (korrelig), kneed er dan nog een beetje boter door.
Mijn ervaring is dat ik er slechts telkens wat bloem heb moeten bijvoegen.

Draai kleine balletjes van het deeg (ongeveer ter grootte van een stuiterbal) en druk 
deze (met de palm van je hand) plat op een ingevette (of met bakpapier beklede) bakblik.

Plaats het bakblik in het midden van een voorverwarmde oven 
en bak ze ± 15 minuten op 180 graden Celsius. 

 Even laten afkoelen en smullen maar!

Vind je het leuk om op de hoogte blijven van mijn volgende recepten, actie's, (gratis en afvalbesparende) patronen, tips en/of ideetjes? Ik ben te volgen via Facebook en/of Pinterest

1 opmerking:

  1. Alaska USA Finance and Capital Limited biedt momenteel alle soorten leningen aan aan het publieksbelang van 3%. We verstrekken leningen binnen het bereik van €10,000.00 tot €500,000,000.00. Onze leningen zijn goed verzekerd voor maximale veiligheid is onze prioriteit. Alle geïnteresseerde aanvragers moeten hun antwoorden sturen naar: unique2aal@gmail.com
    Phone #: +12542420879

    BeantwoordenVerwijderen