dinsdag 29 april 2014

'Plastic Vissen' in Amsterdam

Jarenlang heb ik met veel plezier in Amsterdam gewoond. Ben dan ook bekend met de (toen nog) Koninginnendag (en nacht) in onze hoofdstad. Inmiddels woon ik al heel wat jaren in Bloemendaal, maar toen ik las over het fantastische initiatief van 'Plastic Whale', hoefde ik niet lang na te denken en heb ik me gelijk ingeschreven! Nu ik wat ouder en rustiger ben ;-) lag ik deze Koningsdag keurig bijtijds in bed. Dat was wel zo prettig, aangezien ik al om half negen aanwezig moest zijn in hartje Amsterdam. Met de trein van 7 uur was ik ruim op tijd in Amsterdam en had ik genoeg tijd om rustig naar de Herengracht te lopen. Meteen al op het Damrak zag ik, naast de vele nachtbrakende Koningsdag vierders, overal de restanten van het juist gevierde Koningsfeest.



Hoe verder ik het centrum inliep; hoe meer de hoeveelheid afval leek toe te nemen. En toen ik bij de Reguliersdwarsstraat was aangekomen stokte mijn adem even. Zoveel ?!?!?! De hoeveel afval was echt enorm (kijk maar eens hier). In 'mijn tijd' was dat toch echt een stuk minder? Of zag ik het toen gewoonweg niet? Echt veel tijd om daar over na te denken had ik niet meer. Afgeleid door al dat afval op straat, moest ik nu toch echt wel een beetje opschieten om op tijd te komen bij het Grachtenhuis; de plek waar alle 'Plastic Whale Vissers' zouden verzamelen. Daar aangekomen bleek ik gelukkig nog prima op tijd te zijn en werd ik zeer gastvrij ontvangen met een heerlijk ontbijtje (wel een beetje jammer van de plastic glaasjes). Na een kennismaking met wat andere vrijwilligers en een korte introductie/uitleg van 'Plastic Whale' konden we aan de slag. En dat vond ik, met al dat afval nog brandend op mijn netvlies, maar wat fijn!

Ook kinderen waren van de partij. Super!
Naast de officiële 'Plastic Whale' boot waren er nog een aantal andere vaartuigen en kon vrijwel iedereen een plekje aan boord krijgen. Gewapend met schepnetten en vuilniszakken (blauwe voor de PET flesjes; zwarte voor het overige afval) vertrok de 'vloot' naar de Prinsengracht. Op deze gracht zou zich het meeste afval hebben verzameld en waren wij dus het hardste nodig. Onderweg konden we alvast oefenen met ons visnetje. En dat bleek nog best lastig, want een (vooral wat grotere) boot is natuurlijk niet super wendbaar. Bovendien heb je te maken met ander vaarverkeer (zoals de vele rondvaartboten) en bijbehorende golfslag, waardoor je potentiële prooi zomaar opeens buiten je bereik kan komen te liggen.

Niet alleen mijn vis-behendigheid, maar ook het gewicht van het water had ik onderschat. Toen ik een plastic tasje vol met water uit de gracht probeerde te halen, brak mijn visnet dan ook spontaan in tweeën. Met maar een 'half netje' was vissen op de boot niet echt ideaal meer en besloot om, samen met Ionika en haar net, langs de kade te gaan lopen om vanaf daar het afval uit de grachten te scheppen. Geen slecht idee, bleek al snel. In de smalle strook water tussen de woonboten en de kade lag namelijk echt enorm veel afval. De woonboot eigenaren waren maar wat blij dat wij hun 'straatje' wilden schoonscheppen. Spontaan kregen we er een kop koffie bij! Op sommige plekken kostte het ons heel wat tijd en moeite om echt alles uit het water te halen. Maar wat een voldoening om het (voorlopig even) schoon achter te laten!

(


Mijn mede-raapster Ionika met slechts een klein deel van onze vangst!
De verslavende werking van rapen bleek ook bij het vissen de kop op te steken. Ook al hadden we al heel wat uurtjes erop zitten, stoppen bleek toch wel wat lastig te zijn. Nog éven daar kijken...alleen dat flesje nog.... Hoewel we nog uren hadden kunnen rapen, was het goed om er rond 13.00 uur een punt achter te zetten. Met afval van ± 700.000 feestvierders konden wij onmogelijk de grachten in een dagje schoon krijgen. Natuurlijk; alles wat wij die ochtend uit de grachten hebben gehaald is mooi meegenomen. Het zal géén onderdeel uitmaken van de Plastic Soep en goed gebruikt gaan worden door 'Plastic Whale'. Maar nog belangrijker is om mensen, met onze inspanningen en actie, een duidelijk signaal te geven. Om ze bewust te maken van de immense omvang van het probleem en de absolute noodzaak om er wat met z'n allen aan te gaan doen! Opdat er bij de volgende Koningsdag (en alle andere overige dagen van het jaar) een héél stuk minder afval op straat en/of in de grachten ligt! Want zeg nou zelf; onderstaand beeld is toch werkelijk te schrijnend...

Een Meerkoet; broedend op haar 'plastic' nest.
Dank aan Plastic Whale; het Grachtenhuis én mijn mede-raapsters voor een onvergetelijke, indrukwekkende ochtend! Wie weet tot een volgende keer.

Vragen en/of opmerkingen? Ik hoor ze graag! 
Laat ze achter op mijn blog of Facebook of stuur me een mailtje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten